Zum Abschied

Lieve Collega’s (voor de dames)

Beste Collega’s (voor de heren)

 

 

Na een periode van decompressie vind ik het moment gekomen om afscheid te nemen van jullie én van het onderwijs; het onderwijs dat veel van mijn (en ons) leven bepaald heeft. Ik heb het enthousiast en met veel overgave gedaan. Met  veel genoegen denk ik eraan terug.

Daarom wil ik jullie bedanken voor de vele momenten dat we er samen van genoten hebben; bij sommigen was dat een hele carrière, bij anderen een eerder korte periode…

 

De laatste jaren werd, voor mij althans, de vreugde overschaduwd door allerlei toestanden. Elk jaar vulde de spreekwoordelijke emmer zich meer en meer met taken die ik niet altijd zinvol vond (een understatement). Flexibiliteit was het motto, vernieuwing het credo.

En, betekenen al die extra opdrachten een meerwaarde voor onze opleidingen?

Groeidossiers, minutieuze evaluaties, verslagen, reflecties, vergaderingen, werk- en soepgroepen… Worden we daardoor niet afgeleid van onze échte missie, het begeleiden van jonge mensen naar een mooi beroep én naar een zinvolle carrière? Wij, die uit een andere onderwijscultuur komen vragen ons af waar de aandacht voor de mens naartoe is?

 

Nu hebben het scherm en het papier de overhand genomen en dat in een pedagogische context waar de mens centraal zou moeten staan. En dan bedoel ik niet alleen de student maar ook de docent! Waar is het menselijk contact, de menselijke warmte, de echte interesse voor elkaar naartoe? Wij hebben het alleszins anders meegemaakt…

 

In zo’n systeem en in het afglijden naar het onpersoonlijke van deze maatschappij kon ik mij gaandeweg niet meer vinden. Daarom heb ik, onverwachts eigenlijk, ook voor mezelf, besloten er een punt achter te zetten.

 

Ik weet dat ik heel wat zal missen: het lesgeven, het contact met jonge en al wat oudere mensen maar het woog niet meer op tegen de stress die al de rest met zich meebracht.

 

Met al die nutteloze en overbodige papieren en documenten zal ik een vreugdevuur aansteken…

 

Ik wens jullie het allerbeste and for now,

I take my leave.

 

Fare thee well!

Leave a Reply

